Opetussuunnitelma uudistuu
vuoteen 2016 mennessä. Uudistuminen on hienoa, koska vanhentuneita käytänteitä
pitää kyseenalaistaa ja opetettavaa ainesta tarkistaa aika ajoin. Maailma on
tänään toinen kuin vuonna 2004, jolloin opetussuunnitelmaa viimeksi uudistettiin
ja muokattiin ajanmukaisempaan muotoon.
Vanhassa, vuoden 2004
opetussuunnitelmassakin on puolensa. Mukavalta tuntuu erityisesti se, että on
voinut toteuttaa opetushallituksen silloin asettamaa suunnitelmaa niin hyvin.
Esimerkiksi kohta ”oppilaan tulee saada kehittää myös medialukutaitoaan sekä
viestintävalmiuksiaan tietoteknisessä oppimisympäristössä”. Olen ylpeä, koska
luokassamme on yksi tietokone, joten tietotekninen oppimisympäristö toteutuu.
Tosin se kone on yleensä opettajan käytössä, koska opettajan pitää seurata
Wilma-viestejä, laittaa tuntimerkintöjä ja pitää tuntipäiväkirjaa. Siinä
välissä hän toki opettaa tietotekniikkaa, mainitsemalla oppilailleen kuuluvalla
äänellä, että ”ei pirskatin peijooni, taaskaan ei netti toimi, voi ryökäleen
rakkine sentään!” Reippaampi opettaja saattaa opettaa tietotekniikkaa
painavammin sanavalinnoin. Viestintävalmiudet kehittyvät nopeaan tahtiin, kun
Keijo-Eevertti parkuu naama sinisenä: ”Miks mä en koskaan pääse koneelle?! Taas
on muka Jermu-Jaakkiman vuoro, vaikka se oli koneella just viime kuussa!” Jermu-Jaakkima
aloittaa väittelyn, jota opettaja seuraa ja kirjaa Wilmaan ”väittelytaitojen
harjoittelua, check”. Pari muuta kaveria on sillä välin kadonnut tietotekniseen oppimisympäristöön tietokonepöydän alle ja nykäissyt pari piuhaa kokeeksi
irti. Opettaja hillitsee itsensä eikä sittenkään anna aihetta medialukutaitoa
kehittävään kookkaaseen lööppiin.
Ajankohtaisohjelmassa
kerrottiin kouluista, joissa on 3D-tulostimet. Tulostin siis tulostaa
kolmiulotteisia esineitä oppilaan suunnitelman mukaan. Mahtavaa! Ohjelmassa
kerrottiin myös, että 3D-tulostus yleistyy nopeasti pääkaupunkiseudulla. Sekin
on hienoa. Paitsi että täältä piirtoheittimen takaa katsottuna se kuulostaa
aivan käsittämättömältä. Koulussamme on luokkia, joissa ei ole videotykkiä,
dokumenttikamerasta puhumattakaan. Meillä käytetään yhä piirtoheitinkalvoja
samaan aikaan, kun toiset tulostavat tulevaisuuden laitteillaan taskulamppuja ja
taloja. Silti uskon, että niissä piirtoheitinluokissa itse opetus voi olla
laadukkaampaa kuin jossakin 3D-tulostinten äärellä. Tärkeintä on opettaa lapset
oppimaan, ja sitä ennen mielellään lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan, jotta
niitä opiskelutaitoja voisi hyödyntää ja kehittää. Nyt on vain niin, että se
oppimista edistävä tieto on tänä päivänä tietoteknisten laitteiden takana. Aika
harva kustantaja panostaa enää tosissaan tietosanakirjasarjoihin tai muihin
hakuteoksiin - ja vielä harvempi koulu panostaa hakuteosten hankitaan, kun on
pakko odotella jonossa niitä kalliita laitteita, jotka koululle saapuessaan
ovat jo valmiiksi toissavuoden teknologiaa.
Toisessa peruskoulussa
oppilas etsii esitelmäänsä tietoa henkilökohtaiselta tabletiltaan. Pian hän löytää
sen, muokkaa siitä diaesityksen kokoamalla tietoja eri lähteistä, tallentaa
esityksen ja esittää sen videotykkiä apuna käyttäen koko luokalle. Hän on
liittänyt esitykseensä myös pari videoklippiä, joista toinen on englanninkielinen.
Kaikki näkevät aitoja kuvia ja saavat paljon tietoa. Samalla jokainen oppii
uutta tiedonhankinnasta.
Toisessa peruskoulussa
oppilas selailee tietokirjoja vuodelta 1982, koska luokan koneelle on niin kova
jono, ja kirjoittaa käsin löytämänsä tiedot muistiin. Kirjan mallin mukaan hän
myös piirtää esitelmänsä aiheesta elävöittäviä kuvia piirtoheitinkalvolle. Hän
liittää esitykseensä myös kopiokoneella kalvolle kopioidun taulukon, josta
kukaan ei saa mitään selvää. Piirtoheitintä apuna käyttäen hän esittelee työnsä
luokalle. Kaikki näkevät, osaako oppilas piirtää, mutta saavat myös jonkin
verran osittain vanhentunutta tietoa. Samalla jokainen oppii tiedonhankinnasta
jotakin vanhaa, ja esitelmän pitäjän käsiala paranee. Käsiala, jota ei kai
sitten tulevaisuudessa enää tarvita.
Suomessa on raskaasti
perässä laahaavia tietotekniikan kehitysmaa-alueita etukenossa tulevaisuuteen
kiitävien piilaaksojen ympärillä. Tutkimusten ja paikalla käyneiden mukaan ainakin
Afrikan kehitysmaa-alueilla elää kuitenkin onnellisia ihmisiä. Se on onneksi
tärkeämpää kuin hienoinkaan 3D-tulostin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti