Ekaluokkalainen voi sanoa: ” Jipii! Sitten kaadetaan
sieltä puita ja tehdään niistä lautta ja purjehditaan maailman ympäri ja
otetaan meidän isi ja äiti mukaan!” Kasvot sädehtivät onnesta, kunnes opettaja
murskaa kauniin illuusion mielestään herttaisesti:” Jos ei nyt kuitenkaan kaadettais niitä puita. Ja taitaa se maailmanympärimatkakin tehdä
aikataulusta aika kiireisen…” Eikä aavista, mikä itku ja parku alkaa. Reissu
onnistuu kuitenkin olosuhteisiin nähden hyvin, kunhan mukaan on otettu
vanhempien yhteystiedot, koulunkäynninohjaaja, kaksi vanhempaa, joilla on
uimaopettajakoulutus, ensiapuvälineet, eväät, aurinkorasvaa, tapaturmailmoituslomakkeita,
kyypakkaus, megafoni, pilli ja opettajan migreenilääke. Vesisadekaan ei sitten
lopulta haitannut lapsia yhtään.
Kolmasluokkalainen voi sanoa:” Jee! Mut onks pakko
pyöräillä? Voitaisko me mennä sinne bussilla tai taksilla? Ja saako sitten uida
ihan vapaasti? Mä jaksan uida sen järven ympäri kaks kertaa ainakin, ja sitten
oon uinu monta kertaa sinne keskellä olevaan saareen. Saanks mä?” Ja opettaja
vastaa niin kuin opettajan on vastattava: ”Et saa.” Eikä aavista, mikä apeus
valtaa luokan. Kaikki ilo on kateissa, luokka polkee kohteeseen päät
riipuksissa pettymyksen pilvi päittensä päällä ja vihaa tyhmää opettajaa, joka
kieltää aina kaiken kivan. Reissu onnistuu kuitenkin olosuhteisiin nähden
hyvin, kun opettaja vain jaksaa seisoa alkukesän kylmässä vedessä vyötäröään
myöten merkkipaaluna, jota syvemmälle ei saa mennä. Opettaja painaa
kylmettyneisiin sääriinsä muistiin tämän opin: Älä ehdota uintiretkeä, vaikka
mikä tulisi.
Kuudesluokkalainen voi sanoa:” Onks pakko? Mä en ainakaan
ui. Ja mä lähden sinne vain, jos saa ottaa energiajuomaa. Tollasta reissua
kukaan hullu kestä ilman energiajuomaa.” Opettaja vastaa niin kuin opettajan on
vastattava:” On pakko lähteä, mutta ei ole pakko uida. Energiajuomia ei oteta
mukaan, eivätkä ne sovi teille muutenkaan.” Nyt opettaja on juuri valmistunut
tai todella väsynyt, jos ei jo aavista, mikä seuraavaksi alkaa: valitus,
marina, kauhistelu, pöyristely, sipinä ja supina. ”Rannalla on siis niin
tyhmää, ettei mitään rajaa. Siellä ei oo mitään tekemistä. Siis kelaa:
fillaroidaan jonossa kypärät päässä – tsiisus!” Reissu onnistuu kuitenkin
täydellisesti: Oppilaat haluavat hioa uintitekniikoitaan ja pyytävät
opettajalta siihen neuvoja. Lisäksi he puhuvat kuiskaamalla, jotta voisivat
tunnistaa mahdollisimman paljon lintuja laulun perusteella. Monet ovat
kiinnostuneita myös rannan kasvillisuudesta ja tekevät muistiinpanoja, kun
opettaja availee heille päänsisäistä herbaariotaan…
No, se oli kaunis uni, mutta nyt opettajan on taas
viriteltävä pilliä kaulaan ja kypärää päähän. Hei vaan ja iloista retkiaikaa
kaikille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti